Boken "100 innskytelser" kan bestilles hos Galleri SOS.


Pris: kr 398,- + frakt kr 110.


For bestilling ring tlf. 958 31 919 eller send mail til post@gallerisos.no


Innskytelser

 

Han står i vinduslyset under garasjeloftets skråtak, forsøker å ordne i en drøss tørre fargeskrin og ditto utkast, mens han smiler og peker på en slitt skinnsofa. Radioen roper høyt. I CD-hylla kjemper stående og liggende plater, et kamera og en lakrispose om plassen, og jakken er slengt over trappegelenderet. Ved den flate datamaskinen som lagrer det meste han lager før det flyr ut i verden, ofte litt for fort, står ei vinflaske. Jeg tipper at den både er tømt og malt. Kanskje du finner flaska et sted i denne boka. Kanskje ikke. Du vet aldri med billedmakeren, han blir støtt overrasket selv, og derfor er det spennende å avlegge et besøk, og et besøk til. Velkommen inn i Stig-Ove Sivertsens verden.

 

Kladdebøkene var fulle. Guttungen, født i 1958, tegnet musikkhelter med blyant, uten hverken feil eller fantasi. Det kan han fortsatt gjøre. Han kunne malt Sjøgata hver eneste dag og levd godt, men han vil ikke. Et kurs i 2004 forandret det meste. Akvarellen passer billedmakerens temperament og utålmodighet. Det skjer så mye. Papiret fanger, han må spare på lyset, og det abstrakte er ofte mer utfordrende enn noe annet. Han liker landskap slik de ble skapt. Uten orden. Der han før brukte lang tid på en fin, sømløs himmel, kan han nå lage seg en feil. Han kroter med kritt eller skvetter maling for å fjerne det perfekte. Man må våge å ødelegge, sier han. Da blir kanskje bildet mye bedre. Og kanskje ikke.

 

Han vet alt om hjernekaos. Eller idéløshet. Derfor begynner han bare å male. Han liker ikke hvitt papir. Blir urolig. Lykken kan være et tilsølt ark, ei stripe eller en flekk som kan bli et bilde. Fascinerende, sier han. Her om dagen malte han «noe greier som lignet på noe», han aner knapt hva, men noen ble fort begeistret. Du snakker om luksusproblem. Og hodepine. Mange bilder blir rett og slett ikke vist. De når ikke galleriveggen på torget før noen henger dem opp heime. Han ler. Enhver fornuftig billedmaker har grafikk på bakrommet, men ikke han. Uttrykket blir ikke godt nok, så nesten hvert eneste maleri får være en original. Kanskje som billedmakeren selv. Eller kanskje ikke?

 

Den gamle telemontøren var over 50 før han torde å overhøre tusen advarsler mot å male seg et levebrød. Nå er Galleri SOS godt besøkt, og når Galleria kunstfestival fyller Sjøgatas fulle lengde i juli, er opphavsmannen en billedmaker i mengden. Folk ser på uvær, trøtte hus, bilvrak, rust, forurensning, hodeskaller, potter, vaser og slitne fjes og landskap, og de kjøper bilder fordi de finner noe vakkert i det ofte langt fra billedskjønne. Maleren ser maleriene forlate byen, og han kjenner på uroa i gleden. Enda en fornøyd eier. Enda et hvitt papir. Ikke si det til noen, men akkurat slik vil han ha det. Han trives mellom forrige og neste innskytelse. Om han har sin egen stil? Helt opplagt, men ikke spør. Det holder at du kanskje ser at det er hans bilde.

 

En kveld under Galleria 2015 framførte jeg nyskrevne, korte historier til sju akvareller hos Marit og Stig-Ove. Folk lyttet og trivdes, og ideen om denne boka ble trygg. Nå byr vi på 100 bilder og 100 tekster, hver på 100 ord. Vi har gitt hverandre fullstendig frie tøyler i pennas møte med penselen, og omvendt. Å fange innskytelsene har vært en svinget reise og et hyggelig slit. Irriterende gode bilder er malt etter trykkefrist, og noen tekster skulle jeg gjerne byttet ut med andre. Slik funker det. Heldigvis. Et hvitt papir skal gjøre billedmakeren urolig. Et ferdig arbeid likeså. Da kommer det nemlig noe nytt fra garasjeloftet med skråtak. Garantert. Ikke kanskje.

 

Tor Martin Leines Nordaas.

Mosjøen, mars 2016.

galleri sos stig ove sivertsen kunst utstilling innramming rammeverksted rammeservice rammemaker rammer bilder gallery art galleria sjøgata mosjøen mo i rana sandnessjøen brønnøysund helgeland
web: info helgeland